۱۳۹۸ شنبه ۲ شهريور
مرکز مقاومت بسیج
شاهد عصر رسانه‌سالاري در دنيا هستيم
يك استاد دانشگاه و كارشناس ارشد رسانه گفت: در حال حاضر، شاهد عصر رسانه‌سالاري در دنيا هستيم.

به گزارش خبرنگار حوزه تشكل‌هاي دانشگاهي گروه دانشگاه خبرگزاري آنا، رضا واعظي در چهارمين نشست از سلسله نشست‌هاي نهضت بصيرت افزايي تحت عنوان تبيين نقش و تعيين وظايف جامعه دانشگاهي در اجراي مفاد بيانيه گام دوم انقلاب كه عصر امروز در مجتمع آموزشي و فرهنگي امامت مشهد مقدس برگزار شد، اظهار كرد: رسانه، ابزار انتقال غيرمستقيم پيام يا حالت يا احساس و… مانند روزنامه، شبكه‌هاي اجتماعي، سايت، اينترنت، سينما و موسيقي است.

وي افزود: در حال حاضر، شاهد عصر رسانه‌سالاري در دنيا هستيم، اشخاص پس از بيدار شدن از خواب گوشي خود را چك مي‌كند و همينطور موقع خواب با گوشي يا وسايل الكترونيكي سرگرم هستند.

اين استاد دانشگاه و كارشناس ارشد رسانه با بيان اينكه برخي رسانه‌ها قدرت محور يا بازار محور هستند، خاطرنشان كرد: رسانه بايد فطرت‌محور باشد، يعني ذات انسان مي‌گويد كه تو بايد به خير مطلق برسي. اصل مهم در رسانه فطرت‌محور، مخاطب است‌.

واعظي تصريح كرد: دسترسي به اطلاعات، استفاده از اطلاعات، فهم انتقادي(رمزگشايي، تحليل، ارزيابي) و توليد پيام‌هاي رسانه‌اي از مؤلفه‌هاي سواد رسانه‌اي است؛ اگر فهم‌رسانه‌اي داشته باشيم مي‌توانيم به سؤال «چرا آمريكايي‌ها براي مذاكره با ايران، ژاپن و آلمان را به عنوان واسطه به ايران مي‌فرستند؟» پاسخ دهيم.

وي عنوان كرد: كل كاربران اينترنت در سال 2018 در دنيا بيش از 4 ميليارد نفر، كاربران شبكه‌هاي اجتماعي بيش از 3 ميليارد نفر، استفاده‌كنندگان از گوشي هوشمند هم نزديك به 3 ميليارد نفر، محبوب‌ترين پيام‌رسان‌هاي اجتماعي در دنيا به ترتيب فيس‌بوك و يوتيوب است.

استاد دانشگاه صدا و سيما گفت: ايران با بيش از 20 ميليون نفر كاربر در اينستاگرام، رتبه هفتم دنيا را دارد، كاربران اينترنت هم در سال 96 بيش از 56 ميليون نفر است كه سال 92، 5 ميليون بوده است.

واعظي بيان كرد: اپليكيشن‌ها و سرويس‌هاي پرمخاطب ايران، بازار با حدود 40 ميليون كاربر، آپارات بيش از 30 ميليون كاربر، دي‌جي كالا با 20 ميليون كاربر و بادصبا با 8 ميليون كاربر است.

وي با اشاره به فضاي مثبتي كه فضاي مجازي دارد، خاطرنشان كرد: فرصتي براي تأثيرگذاري، ارتباط را راحت، ارزان و سريع كرده است، در حال شكل دادن به تمدن جديدي است، دوجانبه‌ و چندجانبه و فراگير بوده و ابزاري خوب براي جريا‌ن‌سازي و ذائقه‌سازي است.

كارشناس ارشد رسانه تصريح كرد: فضاي مجازي نتايج منفي مختلفي دارد. به دليل انبوهي و كوتاه بودن و غير حرفه‌اي بودن، مخاطب را سطحي‌بار مي‌آورد. واقعيت‌ها را مخدوش مي‌كند، فضاي مجازي را به جاي واقعيت جا مي‌اندازد، ذائقه‌ها تغيير مي‌دهد و حتي ذائقه‌سازي مي‌كند.

واعظي با بيان اينكه اولين مؤلفه سواد رسانه‌اي دسترسي به اطلاعات است، خاطرنشان كرد: انواع اطلاعات، رسمي و غير رسمي است. دومين مؤلفه استفاده از اطلاعات است. خبر رسمي داراي پنج شاخصه شفافيت، مختصر بودن(400 تا 800 كلمه)، صحت، متقاعدكننده بودن و كامل بودن است.

وي ادامه داد: اخبار غيررسمي، امكان دسترسي به اطلاعات را براي شهروندان و سياستمداران افزايش داده، جمع‌آوري، انباشت و توزيع را سرعت بخشيده، محدوديت‌هاي زماني و مكاني را از بين برده، به دريافت‌كنندگان اطلاعات امكان داده‌اند تا كنترل بيشتري روي آن داشته باشند، امكان قبض و بسط اطلاعات را براي فرستنده فراهم كرده‌اند، امكان تمركز زدايي را افزايش داده‌اند و تعامل ميان فرستنده و گيرنده اطلاعات را فراهم آورده‌اند.

استاد دانشگاه صدا و سيما تصريح كرد: در مقوله فهم انتقادي رسانه، افراد درباره صحت يا نادرستي يك خبر زود قضاوت نكنند، با روش تحليل خبر آشنا باشند و به منابع گوناگون خبر دسترسي داشته باشند.

واعظي عنوان كرد: درك متقابل، كليد ارتباط مؤثر است، روند ارتباط با مخاطبين از عمودي به افقي تغيير پيدا كرده است. پيام، زماني مؤثر واقع مي‌شود كه گيرنده آمادگي دريافت آن را داشته باشد. پيام‌رسان بايد مورد شناس و وثوق گيرندگان پيام باشد. چون تأثيرگذاري از طريق برقراري ارتباط با ذهن انسان و پيام‌هاي ارتباطي عمل مي‌كند، پس نيازمند درك نحوه پردازش پيام‌ها توسط ذهن انسان و چگونگي ترجمان پردازش است.

وي خاطرنشان كرد: در تغيير نگرش عناصري اعم از چه كسي پشت پيام قرار دارد و گوينده پيام كيست؟، محتواي پيام، چيست؟، ويژگي مخاطب چيست؟، محيط و شرايط دريافت پيام چگونه است؟ دخالت دارد.

اين استان دانشگاه بيان كرد: در حوزه رسانه، بايد رويكردي فعال و نه انفعالي داشت. مقام معظم رهبري در مورد رسانه مي‌فرمايند اين كارزار فكري به هيچ وجه به زيان ما نيست، به سود ماست؛ اميدواريم كه در حد توان خود در كارزار واقعي ورود پيدا كنيم و از آن به نفع اسلام، نظام و ارزش گ‌هاي انقلاب بهره بگيريم.

تاریخ:
1398/04/10
تعداد بازدید:
15
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:3 تعداد کل امتیازها:2
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
تغییر کد امنیتی
کد امنیت
مجموعه تصاویر
تمام حقوق اين وب سايت متعلق به سازمان مركزي دانشگاه آزاد مي باشد
Powered by DorsaPortal